چین کلاغ یکی از کوه‌های شمال شهر تهران می‌باشد. مسیر این کوهستان در ارتفاعات سعادت آباد قرار دارد. پوشش گیاهی و طبیعت این کوهستان در میان سایر مسیرهای شهر تهران بسیار خاص و منحصر به فرد است. مسیرهای زیادی برای صعود به قله چین کلاغ وجود دارد. مسیر شهرک بام تهران، دره و چشمه چین کلاغ و سپس یال مرکزی، متداول‌ترین و بهترین مسیر برای صعود به این قله می‌باشد. یکی دیگر از مسیرهای کوهنوردی معروف برای صعود، مسیر درکه و جنگل کارا و سپس یال شرقی چین کلاغ می‌باشد. راه دیگری هست که از ضلع شمالی شهرک بام تهران وارد یال شرقی چین کلاغ می‌شوند. در این پست علاوه بر گزارش کوهنوردی، به معرفی کامل قله چین کلاغ می‌پردازم. با مطالعه این پست اطلاعات کاملی از کوه چین کلاغ، طبیعت و مسیرهای آن پیدا می‌کنید.

قله چین کلاغ

قله چین کلاغ با نمایی از رشته کوه استوار توچال. متاسفانه تابلو آبی رنگ قله کنده شده بود

معرفی قله چین کلاغ

قله چین کلاغ یکی از زیباترین قله‌های رشته کوه توچال در شمال غربی تهران می‌باشد، این قله با ارتفاع حدود ۲۸۲۰ متر جزو قلل متوسط البرز مرکزی محسوب می‌شود و صعود به آن زمان زیادی طول نمی‌کشد. قله چین کلاغ از جنوب با شهرک بام تهران، از شمال با قله دو شاخ و قله سیاه سنگ، از غرب با دره فرحزاد و از شرق با درکه در ارتباط هست در ابتدای چین کلاغ یک منطقه مسکونی به اسم شهرک بام تهران وجود دارد. از این شهرک میتوان به سه مسیر: یال شرقی به قله، دره به قله و دره به یال غربی و قله دسترسی داشت.

معرفی قله چین کلاغ

نمایی از ابتدای مسیر صعود که بسیار خشک و بیابانی است، در فصول گرم سال انرژی زیادی صرف گذر از این قسمتِ مسیر می‌شود. این مسیر به دره سرسبز چین کلاغ ختم می‌شود.

مسیرهای اصلی صعود به قله چین کلاغ

چند مسیر اصلی برای صعود به این قله وجود دارد که عبارت است از:

  • شهرک بام تهران، دره چین کلاغ، چشمه چین کلاغ یا ببرستان، یال مرکزی و قله چین کلاغ
  • شهرک بام تهران، یال شرقی، صعود مستقیم به قله چین کلاغ
  • شهرک بام تهران، دره چین کلاغ، چشمه ببرستان، دره غربی، یال غربی و قله چین کلاغ
  • ابتدای درکه به پلنگچال، جنگل کارا، جبهه شرقی و صعود به قله
  • یا به صورت مستقیم از سایر قله‌های توچال مسیر شمال به جنوب را به قله چین کلاغ و شهر تهران طی کنیم که مسیر بسیار سنگینی است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود. به عنوان مثال میتوان از دارآباد تمام خط ‌الرس کوهستان توچال را پیمایش کرد و به چین کلاغ رسید اما مسیر بسیار طولانی و سنگینی می‌باشد.
قله چین کلاغ

دورنمای قله چین کلاغ از مسیر درکه

نقشه قله چین کلاغ

در تصویر زیر نقشه قله چین کلاغ را به خوبی برایتان نشان داده ام و با نامگذاری قسمت‌های مختلف آن مسیر صعود را برایتان راحت‌تر کرده‌ام. البته نا گفته نماند برای صعود داشتن یک راهنمای کاربلد بسیار مهم و ضروری است. من این نقشه را از گوگل ارث استخراج کردهام و خودم با ویرایش آن، قسمت‌های مختلف را نامگذاری کرده ام.

نقشه چین کلاغ

نقشه کامل قله چین کلاغ

بهترین مسیر صعود به چین کلاغ کدام مسیر می‌باشد؟ ویژگی این مسیر چیست؟

همانطور که پیش‌تر نیزذکر شد، بهترین مسیر برای صعود به قله چین کلاغ، از شهرک بام تهران، دره و چشمه چین کلاغ یا ببرستان، یال مرکزی و در نهایت قله چین کلاغ میباشد. این مسیر دارای پایکوب مشخص و به نسبت سایر مسیرها پر ترددتر می‌باشد. این مسیر به دلیل کوتاه‌تر و ساده‌تر بودن نسبت به سایر مسیرها، کوهنوردان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.هرچه به انتخای این مسیر نزدیک می‌شویم شیب بیش‌تر می‌شود، بنابراین حتما عصا و کفش مناسب کوهنوردی همراه خود داشته باشید.

مسیر چین کلاغ

سرسبزی بی‌نظیر مسیر

چه تجهیزاتی برای کوهنوردی دراین کوه لازم است؟

  • برای صعود به قله چین کلاغ حتما از تجهیزات کوهنوردی استفاده کنید.
  • حداقل یک عصای کوهنوردی همراه خود داشته باشید و کفش مخصوص کوهنوردی بپوشید.
  • در این مسیر فقط چشمه ببرستان در انتهای دره وجود دارد و چشمه دره غربی خشک است پس حتما آب کافی برای صعود به قله همراه خود داشته باشید.
  • حتما تغذیه کافی با توجه به مدت زمان کوهنوردی، همراه خود داشته باشید
  • داشتن کوله کوهنوردی مناسب در تمام فصول سال باعث افزایش سرعت و توان شما وهم‌چنین سلامت ستون فقرات، استخوان و عضلات می‌شود.
  • در فصل زمستان حتما از تجهیزاتی مانند یخ‌شکن و دو عصای مناسب کوهنوردی استفاده کنید. در انتهای یال منتهی به قله شیب شدیدی وجود دارد.

طبیعت چین کلاغ

مدت زمان کوهنوردی و مسافت طی شده تا رسیدن به قله چقدر است؟

به طور میانگین مسیر صعود از ارتفاع پای کار تا قله چین کلاغ حدود ۳.۵کیلومتر می‌باشد که تقریبا میتوان گفت کل مسافت طی شده در یک کوهنوردی ۷ کیلومتر است. این مسافت بسیار کمتر از مسافت طی شده در قله‌هایی مانند توچال و کلکچال است. همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از کوهنوردان که وقت صعودهای طولانی را ندارند برای یک صعود دلچسب به مسیر چین کلاغ قدم بگذارند.

معرفی قله چین کلاغ

ابتدای مسیر کوهنوردی با نمایی از شهر تهران

آدرس و محل دسترسی به چین کلاغ چگونه می‌باشد؟

مسیر شهری رسیدن تا چین کلاغ بسیار مستقیم و دارای آدرس سرراست می‌باشد. از طریق اتوبان به شهرک بام تهران می رسیم، در شهرک جای پارک به تعداد کافی وجود دارد. برخلاف مسیرهایی مانند کلکچال، توچال و دارآباد که آخر هفته جای‌پارک ماشین پیدا نمیشود، در چین کلاغ با کمی گشتن جای پارک قابل دسترس است. هر جایی که باشید به راحتی و با استفاده از نقشه‌ها میتوانید به این کوه دسترسی داشته باشید و از کوهنوردی در آنجا لذت ببرید.

بهترین مسیر چین کلاغ

آدرس‌های دسترسی به مسیر کوهنوردی چین کلاغ

برای سهولت بیشتر آدرس‌های دسترسی برای رسیدن به ایتدای مسیر صعود به کوه چین کلاغ را به صورت متنی برایتان مینویسم:

  • اتوبان یادگار امام-بلوار پیام- میدان بهرود- بلوار عابدی – شهرک بام تهران
  • و یا مسیر دیگری که از میدان درکه قابل دسترس می‌باشد
مسیر چین کلاغ

مسیر سرسبز دره چین کلاغ

بهترین موقع صعود به چین کلاغ چه زمانی می‌باشد؟

به طور کلی بهترین زمان برای کوهنوردی صبح تا ظهر می‌باشد. بهتر است صبح زود و ترجیحا قبل از طلوع خورشید صعود خود را آغاز کنید و هرکجای کوهستان که هستید قبل از ساعت ۲ ظهر به پایین برگردید. البته در فصل‌های مختلف این ساعت تغییر می‌کند و به عنوان مثال در فصل پاییز خورشید زودتر غروب می‌کند.

دره چین کلاغ

مسیر آفتابی دره چین کلاغ

من در اکثر مواقع ظهر تا عصر را برای کوهنوردی در چین کلاغ انتخاب می‌کنم. با اینکه مدت زیادی است در این مسیر کوهنوردی می‌کنم و تقریبا این مسیر را حفظ شده‌ام اما سعی می‌کنم از چشمه بالاتر نروم و در همان مکان با کوهنوردان و طبیعتگردان به گفتگو و استراحت بپردازم. بهتر از تا قبل از مسلط شدن به مسیر، کوهنوردی سنگین و ریسکی انجام ندهید.

مسیرهای برگشت از قله چین کلاغ

بهترین مسیر برای برگشت از قله، یال شرقی چین کلاغ می‌باشد. این یال شیب کمتری نسبت به دو مسیر دیگر داشته. با ورود به شن اسکی مسیر سبک و کوتاه‌تری را تا رسیدن به پایین یال فراهم می‌کند. البته برای ورود به شن اسکی نیز باید مهارت‌های لازم کوهنوردی، آمادگی بدنی و ابزار‌های کوهنوردی را همراه داشته‌باشیم. اگر از یال شرقی برگردیم، قبل از ورود به شن اسکی میتوانیم قله دماوند را تماشا کنیم. همچنین مسیر کلکچال به خوبی مشخص است.

مسیر چین کلاغ

مسیر منتهی به یال قله چین کلاغ در زمستان

سایر مسیرها دیگر یال غربی است که با توجه به شیب و مسافت طولانی پیشنهاد نمی‌کنم از این مسیر فرودی را انجام بدهید. مسیر مرکزی نیز اغلب برای صعود استفاده می‌شود و کوهنوردان کمی از این راه برای فرود از قله به پایین استفاده می کنند.

مسیر چین کلاغ

مسیر زیبای چین کلاغ در فصل بهار

دلیل نام گذاری این کوه به چین کلاغ چیست؟

به دلیل وجود چین خوردگی‌های فراوان در سنگ‌های آن و کلاغ‌های فراوانی است که در این منطقه زندگی می‌کنند. دره چین کلاغ بسیار سرسبز می‌باشد اما در ابتدای مسیر که از شهر وارد کوه می‌شویم، مسیر بسیار خشک و بیابانی است اما با حدود یک ربع الی بیست دقیقه پیمایش به دره سرسبز وارد می‌شویم. رودخانه چین کلاغ خشک است و فقط در فصل های بارندگی کمی آب وارد آن می‌شود اما در بالادست و نزدیک چشمه ببرستان یا چین کلاغ آب وجود دارد. درست است که قله چین کلاغ ارتفاع کمی دارد اما شیب یال آن بسیار زیاد بوده و مستلزم رعایت نکات کوهنوردی و داشتن آمادگی بدنی می‌باشد.

چبن کلاغ

ابتدای مسیر چین کلاع (انتهای شهرک بام تهران) در زمستان

درجه سختی صعود به قله چین کلاغ

علارغم اتفاع کم چین کلاغ که حدود ۲۸۲۰ متر می‌باشد، مسیر نسبتا سنگینی برای صعود و خصوصا برگشت از قله وجود دارد. با توجه به مسیر معمول دره که بهترین مسیر صعود به چین کلاغ می باشد، میتوان درجه سختی چین کلاغ را متوسط ارزیابی کرد. البته برای کوهوردان حرفه‌ای قله آسانی محسوب می شود. اما به طور کل قله سطح بالایی محسوب می‌شود.

ماه چین کلاغ

نمای زیبایی از ماه که با دوربین موبایل گرفته شده است.

معرفی پوشش گیاهی و جانوری طبیعت چین کلاغ

در این کوه اکثر درختان و بوته‌هایی که در سایر کوه های تهران یافت می‌شود، وجود دارند. در فصل بهار گیاهانی مانند کنگر به تعداد زیاد در یال کوه می‌رویند. بوته‌های خار و علف‌های خشک در تمامی فصول مهمان چین کلاغ هستند. در فصل بهار چین کلاغ مرتع مناسب و با کیفیتی برای چرای دام‌ها می باشد. اخیراا گیاهان دستکاشتی مانند گل آفتابگردان در این کوه دیده شده اند. در چین کلاغ شاهد طیف کاملی از پوشش گیاهی تهران هستیم. درختانی مانند چنار و گردو به تعداد زیادی در چین کلاغ وجود دارند.  بسیاری از کوهنوردان با محبتی که به طبیعت داشته‌اند، درختانی را در چین کلاغ کاشته‌اند.

سگ در چین کلاغ

در چین کلاغ گله های کبک زندگی می‌کنند. بر خلاف سایر کوه‌های شهر تهران مانند کلکچال، تعداد کمی سگ در این مسیر وجود دارند. تعدادی روباه در محل چشمه چین کلاغ وجود دارند و جالب است که رفتار بسیار دوستانه‌ای با کوهنوردان دارند.

روباه چین کلاغ

بهتر است تا حد امکان به حیوانات طبیعت نزدیک نشویم چرا که ممکن است خطراتی برای ما داشته باشد و همچنین ممکن است خود ما کوهنوردان به آن ها آسیب بزنیم. پس همانطور که در حفظ گیاهانت کوشا هستیم باید حقوق حیوانات را هم رعایت کنیم.

گربه چین کلاغ

این گربه نیز اخیرا به چین کلاغ مهاجرت کرده است و جالب است که زندگی خوبی را در این کوه سپری می کند. طبیعت این گربه کوهستان و. دره نیست اما در حال حاضر مورد توجه کوهوردان قرار گرفته و زندگی ‌میکند.

تعدادی زیادی از پرندگان مانند زاغ، بلبل، کبوتر،‌کلاغ و… نیز در چین کلاغ زندگی می کنند. صدای زیبای بلبل‌ها در تمام بخش‌های چین کلاغ شنیده می‌شود.

چه زمانی دره سرسبز می‌شود؟

اگر بارندگی در فصل بهار خوب باشد این مسیر بسیار سرسبز و پر از علف‌های گوناگون خواهد شد. باغی در ابتدای مسیر وجود دارد که در فصل بهار محل چرای گله‌های بز و گوسفند می‌باشد. شکوفه‌های درختان این باغ منظره زیبایی را در فصل بهار پدید می‌آوردند. هم‌چنین در سال‌های اخیر با درختکاری‌ها و مراقب‌هایی که از دره انجام شده، زیبایی دره دوچندان شده است.

رودخانه چین کلاغ

در فصل بارندگی، در رودخانه چین کلاغ آب جاری می‌شود

توصیف طبیعت دره و چشمه چین کلاغ

این دره‌ی بسیار زیبا رودخانه‌ای دارد که فقط در فصل‌های بارندگی آب در آن جاری می‌شود اما پوشش گیاهی گسترده و زیبای این دره طراوت فراوانی را در هر یک از فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان به دره می‌دهد. چشمه چین کلاغ همیشه پر آب و از دل زمین جاری است. در فصل پاییز برگ‌های درختان میریزد و با عبور از روی آن‌ها صدای خش خش گوشنوازشان روح کوهنوردان را نوازش می‌کند.

با شروع فصل بهار سرسبزی گسترده همه دره را فرا میگیرد و صدای آب رودخانه به گوش می‌رسد. سرمای زمستان چین کلاغ،‌ دره را پر از برف و یخ می‌کند و زیبایی برف چشم را نوازش می‌دهد. با آغاز فصل تابستان میتوان از سایه درخت‌ها لذت برد و برای دقایقی از هیاهوی شهر به خنکی دره پناه آورد.

برخلاف دره زیبای درکه که همیشه شلوغ است، دره چین کلاغ بسیار دنج و خلوت و اغلب کوهنوردان قدیمی و آشنا به آن صعود می‌کنند. چشمه ببرستان محل خوبی برای استراحت و خوشگذرانی کوهنوردان است و بسیاری از افراد فقط تا چشمه ببرستان صعودشان را انجام می‌دهند. گل‌های زیبا و رنگارنگ، بوته‌هایی که در خشکی تابستان دوام آورده‌اند، همگی به زیبایی طبیعت دره چین کلاغ می‌افزایند.

چین کلاغ

شکوه چین کلاغ در پاییز،‌ وقتی که باران و برگ‌های پاییزی مهمان دره و کوهستان می‌شوند

صعود به چین کلاغ از یال غربی

در یکی از روزهای معمول آخر هفته تصمیم گرفتم کوهنوردی و طبیعتگردی هیجان انگیزی انجام بدهم. به جرئت می‌گویم که پس از قله باشکوه توچال، کوه مورد علاقه من چین کلاغ است، بنابراین به سمت این منطقه حرکت کردم. دلم میخواست مسیر جدیدی را کشف کنم برای همین راه دره چین کلاغ را در پیش گرفتم. به همراه یکی از دوستانم راه را شروع کردیم. همچنان دره خشک و بی آب و علف است و خورشید ظهر ما را می‌سوزاند. پس از حدود یک ربع به اولین درخت‌ها رسیدیم و کمی استراحت کردیم. با شروع سایه درختان هوا بسیار خنک و دلچسب شد.

صعود به قله چین کلاغ

پس از چشمه غربی چین کلاغ وارد محوطه‌ای پر از گل‌ها و گیاهان زیبا و مختلف می‌شویم. از اینجا به بعد کم کم به سمت یال غربی صعود به چین کلاغ حرکت میکنیم.

یال غربی قله چین کلاغ مسیر بسیار سنگین و طاقت فرسایی دارد. از دره تا رسیدن به یال چندین بار از مسیرهای سخت و شیب‌های تند و سراشیبی‌های سنگین عبور کردیم.علارغم سختی، راه زیبایی را طی کردیم. وقتی که از دره به روی یال غربی رسیدیم،‌ با نگاهی به سمت چپ، دره فرحزاد خودنمایی می‌کرد. دره فرحزاد بسیار زیباست و کوه‌های حیرت‌انگیز و جذابی خصوصا در فصل زمستان دارد.

قله چین کلاغ

از نمای روبه رو میتوانستیم تهران را ببینیم. از آن بالا شلوغی شهر مشخص نبود. همه چی غرق در آرامش و حال خوب بود. با اینکه روز پنجشنبه بود اما غیر از ما هیچکس صعودی به چین کلاغ نداشت. البته معمولا در ساعات ظهر و عصر کوه خلوت‌تر می شود. در مسیر مرکزی چین کلاغ یک کوهنورد را دیدم که در حال کوهنوردی به سمت قله بود.

صعود به چین کلاغ از یال غربی

طبیعت بکر دره غربی چین کلاغ، همانطور که در تصویر مشخص است بوته‌ها و علفزارهای زیبا خودنمایی می‌کنند.

رسیدن به قله چین کلاغ

بعد از حدود دو ساعت و نیم کوهنوردی به قله چین کلاغ رسیدیم. اما چرا کوهنوردی ما طولانی‌تر شد؟ چون مسیر کوه از را از مرکز به سمت غربی و مجدد از غرب به مرکز دور زدیم و مسیر سنگین‌تر و طولانی‌تری را از یال غربی چین کلاغ پیمودیم. زیبایی این مسیر به تمام خستگی‌های آن می‌ارزید. مشاهده شهر، طبیعت و سایر کوه‌ها و آسمان، انرژی وصف ناپذیری را به ما منتقل می‌کرد.

بسیاری از کوهنوردان که قصد پیشمایش رشته کوه توچال را دارند  میتوانند ازقله چین کلاغ که غربی‌ترین کوه این رشته کوه است، کوهنوردی خود را آغاز کنند و از شرقی‌ترین قسمت که قله دارآباد است کوهنوردی خود را به پایان برشانند. البته اغلب کوهنوردان برعکس این کار را انجام میدهند و صعودشان را از قله دارآباد آغاز می‌کنند. مسیر چین کلاغ به توچال بسیار سنگین، خشک و طاقت فرسا می‌باشد.

یال غربی چین کلاغ

شیب سنگین یال غربی چین کلاغ به خوبی در این عکس مشخص است

بر فراز قله

روی قله که رسیدیم آسمان به سمت غروب پیش می‌رفت. خورشید در حال غروب بود و پرتوهای زیبای نارنجی‌اش در آسمان خودنمایی می‌کرد. مشغول استراحت شدیم. در مسیر رسیدن به قله باد شدید بود. شدت باد به حدی بود که میتوانست ما را تکان بدهد. روی قله چین کلاغ باد به حداکثر شدت خود رسیده بود. مقداری غذا و آب خوردیم.

غروب خورشید از کوه چین کلاغ

تماشای غروب خورشید از آسمان کوه بسیار دل انگیز است. حس خوبی دارد وقتی پرتوهای خورشید را در آسمان تماشا میکنی، وقتی آرامش آن را حس میکنی و در تمام وجودت حس مثبت پیدا میکنی. غروب خورشید از فراز آسمان زیبای کوهستان چین کلاغ یکی از زیباترین تصاویر مورد علاقه من است.

 غروب از کوهستان چین کلاغ

آسمان زیبای چین کلاغ بعد از پایین رفتن کامل خورشید

دوستی که از یال مرکزی به چین کلاغ صعود کرده بود را ملاقات کردیم. به همراه دوست کوهنوردمان مشغول صحبت و تعریف از صعودهایمان شدیم. هوا به سمت تاریکی پیش می‌رفت و در این لحظه درست‌ترین کار برگشت به سمت پایین قله تا قبل از تاریک شدن کامل هوا بود. پس به اتفاق همنورد و دوست کوهنوردمان مسیر شرقی قله چین کلاغ را برای برگشت انتخاب کردیم.

تهران از قله چین کلاغ

تماشای شهر تهران از آسمان چین کلاغ بسیار امید بخش و زیبا بود. حس بسیار خوبی دارد وقتی از آسمان کوه به تماشای شهر می‌نشینی.

برگشت از قله

برای برگشت یال شرقی را انتخاب کردیم. این مسیر علارغم سنگین بودن،‌ دارای شن اسکی بسیار جذابی در میان تمامی کوه‌های تهران می‌باشد. تا رسیدن به شن اسکی شیب شدیدی را به سمت پایین پیمودیم. آسمان به سمت تاریک شدن پیش می‌رفت و غیر از ما سه نفر هیچکس در مسیر نبود. به دوست کوهنوردمان سفارش کردم حتما صعودی را از یال غربی چین کلاغ به این قله دوست داشتنی انجام بدهد. پس از پیمودن کمی شیب به شن اسکی وارد شدیم و سرعت ما افزایش یافت.

معرفی قله چین کلاغ

هوا تاریک شده بود و برای ادامه راه از چراغ قوه استفاده کردیم. کم کم به پایین شن اسکی نزدیک می‌شدیم. اندکی توقف کردیم تا کفش‌هایمان را از سنگ و شن خالی کنیم، آبی نوشیدیم و به حرکت خود ادامه دادیم. آسمان کوه چین کلاغ در شب پر از ستاره‌های جذاب بود و به هیچ وجه دلم نمیخواست به غیر از آسمان جای دیگری را تماشا کنم. به دور از نور شهر، ستاره‌ها بسیار متعدد و نزدیک به ما بودند.

تهران از قله چین کلاغ

نمای زیبای شهر تهران از آسمان کوه چین کلاغ

به علت تاریکی هوا مسیرمان را به آرامی به پایین ادامه دادیم و سرانجام پس از طی حدود دو ساعت و نیم راه به پایین دره رسیدیم. کوهنوردی جذابی بود و تجربه‌های مختلف و زیادی را به من آموخت. دوست دارم بارها و بارها از یال غربی چین کلاغ صعودی را به این کوه استوار داشته باشم. شب، روز، آفتاب و مهتاب هیچکدام برایم فرقی ندارند، دوست دارم بارعایت نکات کوهنوردی و ایمنی از این یال به سمت قله صعود کنم و از چین کلاغ لذت ببرم.

مسیر چین کلاغ

مسیر چین کلاغ

آیا صعود انفرادی از یال غربی کوه کار درستی است؟

منطقی بخواهم بگویم خیر. هیچوقت صعود انفرادی در کوهستان کار درستی نبوده و نیست، به خصوص اگر در ساعاتی غیر از ساعات متعارف کوهنوردی باشد می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. بهتر است صعود گروهی را از این مسیر تجربه کنید. یال غربی چین کلاغ پایکوب مشخصی ندارد. اکثر بخش‌های این مسیر را تا رسیدن به خط‌الرس باید خودتان تشخیص بدهید. این مسیر به دلیل شنی بودن سنگلاخ‌های مسیر میتواند خطرات زیادی را حتی برای کوهنوردان حرفه‌ای به همراه داشته باشد.

پوریا گودرزی

تصویری از خودم بر فراز قله چین کلاغ

اغلب کوهنوردان از یال مرکزی چین کلاغ ( بهترین مسیر) صعود می‌کنند برای همین مسیر غربی بسیار خلوت و دنج می‌باشد اما من به شما پیشنهاد می کنم حتما با یک اکیپ حرفه‌ای و کسی که این کوهستان را بلد باشد صعود خود را انجام بدهید.  بسیاری از کوهنوردان را دیده‌ام که در مسیر آب و غذای کمی با خود به همراه می‌آورند و همین موضوع میتواند به شدت خطرآفرین باشد. حتما لوازم و تجهیزات و مهارت کافی کوهنوردی را داشته باشید. با نزدیک شدن به فصل بارندگی احتمال وقوع سیل در کوهستان به شدت افزایش می‌یابد. هم‌چنین تا به امروز رعد و برق و صاعقه در کوهستان جان بسیاری از کوهنوردان را به خطر انداخته است. پس لزوم رعایت نکات ایمنی در کوهستان دوچندان می‌شود.

چین کلاغ

مسیر برفی چین کلاغ در بالای چشمه ببرستان

*در پایان باید اضافه کنم در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این کوه با جستجوی کلمه چین کلاغ به آرشیو کاملی از مقالات و گزارشات صعود دسترسی خواهید داشت. از تمامی صاحبان وبسایت‌‌ها درخواست دارم بدون اجازه و منبع از عکس‌های سایت من استفاده نکنند. سایت‌اهی معروفی را دیده‌ام که بدون اجازه عکس‌های من را به اسم خودشان منتشر کرده اند.