چین کلاغ از محبوب‌ترین کوه‌ها برای من می‌باشد. بسیاری از صعودهایم به چشمه ببرستان و چین کلاغ می‌باشد. از مزایای این مسیر میتوان به خلوت بودن و دره زیبای آن اشاره کرد. چین کلاغ هیچ کافه و رستورانی ندارد و کاملا حس کوهنوردی را به من القا می‌کند. چین کلاغ از مسیر بام تهران بهترین راه برای صعود به قله چین کلاغ می‌باشد. شهرک بام تهران در یکی از شمالی‌ترین نقاط تهران ساخته شده و در مجاورت آن دره چین کلاغ و در بالای آن یال شرقی صعود به چین کلاغ قرار دارد.

صعود به چین کلاغ از بام تهران

مسیر دره چین کلاغ از بام تهران

در ابتدا وقتی از مجاورت شهرک وارد مسیر دره می‌شویم، با منظره‌‌های بیابانی رو به رو می‌شویم. از بستر خشک رودخانه تا آفتاب گرم و کوه‌های خشک. اما هرچه به سمت شمال دره پیش می‌رویم به تعداد درخت‌ها افزوده شده و پس از مدتی کم به سرسبزی و اصل دره چین کلاغ می‌رسیم. از همکلامی با بسیاری از کوهنوردان متوجه شدم که اکثریت آن‌ها در همان محله‌های اطراف و خصوصا شهرک بام تهران مجاور چین کلاغ سکونت دارند. بسیار حس خوبی دارد وقتی نزدیک طبیعت و مسیر کوهنوردی سکونت داشته باشی.

صعود به چین کلاغ از بام تهران

به نظر دوستان کوهنورد چین کلاغ به دلیل خلوتی و تا حدود زیادی ناشناس بودن نسبت به قله‌های معروفی مانند توچال و کلکچال، مسیر بسیار خوبی برای یک کوهنوردی آرامش‌بخش و سرشار از حس خوب می‌باشد. به متن اصلی برمیگردیم. هرچه در طول دره پیشروی می‌کنیم زیبایی و سرسبزی دره بیشتر می‌شود. اخیرا تعدادی درخت در مسیر کاشته شده که باعث زیباتر شدن راه چین کلاغ شده است. در مسیر میتوان انواع مختلف درختان مانند گردو و چنار را مشاهده نمود.

صعود به چین کلاغ از بام تهران

چرا دره چین کلاغ مسیر بهترین از یال شرقی و غربی می‌باشد؟

این راه از زیبایی و سرسبزی بیشتری برخوردار است. مسیر یال‌ها خصوصا در تابستان آفتابی و بسیار گرم می‌باشد به علاوه باعث تحمل فشار بیشتری برای کوهنورد می‌شود اما لازم است بگویم که در صورت صعود از یال‌ها میتوانید در هر لحظه به تماشای شهر و لذت بردن از زیبایی‌ها بپردازید. یال شرقی و دره از بام تهران قابل دسترس است. البته پس از اتمام دره وارد یال مرکزی از جبهه جنوبی چین کلاغ خواهید شد.

مسیر دیگری هم از درکه و جنگل کارا وجود دارد که به آن نمیپردازیم.

صعود به چین کلاغ از بام تهران

پس از دره و در راه قله با چه مناظری رو به رو خواهیم شد؟

بعد از اینکه به چشمه ببرستان می‌رسیم درخت‌ها و جنگل تمام می شود و در ادامه مسیر بجز تعداد اندکی درخت، سرسبزی دیگری نخواهیم داشت. همانطور که گفتم پس از دره وارد یال می شویم و هرچقدر این یال را بالاتر می‌رویم شیب بیشتر می‌شود. انتهای مسیر واقعا سخت و سنگین می‌باشد.

صعود به چین کلاغ از بام تهران

رسیدن به قله چین کلاغ

پس از حدود دو ساعت به قله چین کلاغ رسیدم و چون صعود عصرگاهی داشتم ترجیح دادم استراحت طولانی‌ای روی قله داشته باشم. بر روی قله با تعدادی از دوستان کوهنورد آشنا شدم. آن‌ها نیز از مسیر بام تهران صعودشان را انجام داده بودند. کمی با آن‌ها گپ زدم و پس از گرفتن عکس یادگاری آماده حرکت به سمت پایین شدم.

پوریا گودرزی

برگشت ازقله چین کلاغ از مسیر شن اسکی

برای برگشت از قله یال شرقی را انتخاب میکنم اما وارد یال نمیشوم بلکه وارد شن اسکی پایین یال می‌شوم. شن اسکی راه خوبی برای برگشت از چین کلاغ است. شن اسکی بسیار پر فشار است و به مهارت و پاهای قدرتمند نیاز دارد. خیلی از کوهنوردان حرفه‌ای از این راه بازمیگردند چراکه با صرف کمتری نزمان میتوانند به ابتدای یال قله برسند.

صعود به چین کلاغ از بام تهران

بعد از پایین آمدن از شن اسکی وارد همان دره‌ای شدم که صعود را انجام داده بودم. بار دیگر در کنار چشمه ببرستان به استراحت پرداختم و کمی آب نوشیدم. بعد از استراحت باید سریع‌تر برمیگشتم. هوا تاریک بود و دره بسیار خلوت شده بود. پس با سرعت به پایین حرکت کردم.

صعود به چین کلاغ از بام تهران

تاریکی و شب کوه بسیار خطرناک است. خصوصا اگر مسیر خلوت باشد و شما تنها باشید این خطر بیشتر و بیشتر می‌شود. با چراغ قوه مسیرم را روشن کردم و به سمت پایین حرکت کردم. در انتهای مسیر که شهر را میبینم بسیار مجذوب می‌شوم و واقعا دلم میخواهد تمام مدت همانجا بمانم و به شهر زل بزنم. هوا کاملا تاریک شده بود و ماه در آسمان خودنمایی میکرد. بعد از ساعتی به شهرک بام تهران یعنی هماهنجا که صعودم به چین کلاغ را انجام داده بودم رسیدم و برنامه جذاب کوهنوردی عصرانه من به پایان رسید.