اوسون یکی از زیباترین مسیرهای کوهنوردی را بین تمام مسیرهای تهران دارد. به عنوان یک راه زمستانه، میتوانم از مسیر دلچسب و فوق‌العده اوسون نام ببرم و مطمئنم اغلب کوهنوردان با من هم عقیده هستند. بعد از مدت‌ها دوری از کوه تصمیم گرفتم کوهنوردی سبک تا متوسطی داشته باشم. پس بهترین انتخابم صعود به اوسون بود.

مسیر اوسون

طبیعت بکر اوسون

صعود به اوسون

این مسیر زیبا و دلچسب از دربند آغاز می‌شود. پس از عبور از میدان مجسمه دربند به روستای پس قلعه میرسیم. در انتهای روستای پس قلعه دوراهی اوسون – شیرپلا وجود دارد. کوهنوردانی که قصد صعود به قله توچال را داشتخ باشند از سمت شیرپلا صعودشان را انجام می‌دهند و جهت دسترسی به ایستگاه پنج توچال میتوان از مسیر اوسون اقدام کرد.

اوسون

برای کوهنوردی این هفته ترجیح دادم صعودی به اوسون داشته باشم. سال‌ها قبل که کوهنوردی را شروع کردم، اوسون جزو اولین مسیرهای کوهنوردی من بود. در پیمایش این راه جاذه‌های بسیاری مانند آبشار، هتل اوسون و طبیعت زیبا وجود دارد. هتل اوسون از سال‌ها قبل تبدیل به استراحتگاهی ارامش بخش برای خیلی از افراد تبدیل شده است.

مسیر اوسون

البته این مسیر از سطح سختی آسانی برخوردار نیست و لازم است کوهنوردان و دوستانی که قصد صعود به این کوه را دارند با حداقل روش‌های کوهنوردی آشنا باشند. در فصل زمستان مناظر زیبایی را میبینیم. مناظر برفی، رودخانه، درختان بی برگ، سنگ‌ها و صخره‌های خشن که همگی ما را با اعجاز طبیعت آشنا می‌کنند.

مسیر اوسون

بعد از طی راه و گذر از هتل اوسون کم کم برف و یخ روی زمین خودنمایی می‌کرد. تازه مسیر زیبا شد. برف و یخ زیبایی خاصی به منظره و محیط میبخشد اما در عین حال به مهارت بیشتری برای گذر نیاز دارد. هرچه بالاتر می‌رفتم حجم برف بیشتر و بیشتر می‌شد تا جایی که در ارتفاعات بالا همه‌جا یکدست سفید  پوشیده از برف بود.

اوسون

کم کم به انتهای مسیر رسیدم و بر روی دوراهی اوسون مشغول استراحت شدم.

استراحت پس از رسیدن به مقصد

هوا بسیار سرد بود. باد سردی هم در حال وزش بود به حدی که توقف خیلی سخت بود. ناچارا پس از گرفتن عکس یادگاری و دقایقی استراحت ناچار به بازگشت شدم.

پوریا گودرزی

بازگشت از اوسون

بهترین مسیر برای بازگشت، همان مسیر صعود است. هوا روبه سرد شدن می‌رفت و این موضوع  لزوم برگشت سریع را دوچندان می‌کرد. بنابراین بدون معطلی راه برگشت را انتخاب کردم.

مسیر اوسون

به هنگام برگشت مسیر بسیار لغزنده بو د، همین موضوع ضرورت همراه داشتن تجهیزات زمستانی مانند عصا و یخ شکن و همچنین آمادگی جسمانی و مهارت کوهنوردی در برف و یخ را بیان می کند. کوهنوردی وصعود در زمستان بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر است.

صعود به اوسون

مسیر اوسون را بسیار دوست دارم چراکه کوهنوردی حرفه‌ای را با این مسیر آغاز کردم، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری با این مسیر دارم. چندبار از میدان تجریش پیاده تا اوسون و سپس ایستگاه پنج پیمایش داشتم و بدون خستگی برگشتم. همیشه از اوسون انگیزه خاصی میگرفتم و همه این ‌ها به دلیل شوق و اشتیاقی است که کوهستان درون ما کوهنوردان پدیدار می‌کند.