می‌دانم که نوشتن از چین کلاغ خیلی طولانی شده اما اجازه بدهید که این بار هم از چین کلاغ بگویم. از قله‌ای زیبا، از دره‌ای زیبا،‌ از چین کلاغ زیبا. واقعا قله چین کلاغ یکی از مجذوب کننده ترین مسیرهای کوهنوردی را دارد. به حدی مجذوب کننده که هر هفته صعودش می‌کنم و برای شما از خاطراتم مینویسم.چشمه ودره چین کلاغ واقعا زیباست.

دره چین کلاغ

دره چین کلاغ

بارها در مورد طبیعت چین کلاغ صحبت کرده‌ام. طبیعت بکر و زیبا،‌طبیعت دلچسب و دل‌انگیز کوهستان. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این زیبایی و بکر بودن،‌ خلوتی نسبی مسیر چین کلاغ باشد. چین کلاغ نسبت به سایر مسیرها مانند کلکچال و یا توچال، مسیر خلوت‌تری دارد. البته چند مدت پیش، صعودی از مسیر گلابدره داشتم. آن مسیر نیز نسبتا خلوت بود اما مسیر سنگینی هست

ابتدای چین کلاغ

ابتدای مسیر چین کلاغ

دره‌ چین کلاغ پوشش گیاهی گسترده‌ای دارد و در فصل زمستان و پاییز و اوایل بهار رودخانه آن آب کمی دارد. البته در حال حاضر در نزدیکی چشمه رودخانه آب دارد اما مسیر‌های پایین‌تر نسبتا خشک هستند.  مسیر چین کلاغ از ابتدای سرسبز نیست،‌بلکه حالت خشک و بیابانی دار. با پیمایش حدود یک ربع به دره زیبای چین کلاغ میرسیم.

دره چین کلاغ

زیبایی طبیعت چین کلاغ

هرچه دره را به سمت بالا طی میکنیم زیبایی مسیر چین کلاغ بیشتر و بیشتر می‌شود. پوشش گیاهی زیباتر، درختان کهن‌تر و هوای دلپذیرتر می‌شود. کوهستان چین کلاغ در هر زمانی از روز میتواند خستگی را از تن کوهنوردان دور کند.

کوه چین کلاغ

شکل خاص سنگ‌های چین کلاغ یکی از دلایل اصلی نام‌گذاری این قله می‌باشد.

اکثر کوهنوردان چین کلاغ،‌افرادی قدیمی هستند که این مسیر را از گذشته میشناخته‌اند. امروزه بیشتر کوهنوردان جدید مسیرهای کلکچال و درکه و دربند را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند که واقعا هم مسیر‌های زیبایی هستند.

پس ازپیمایش دره چین کلاغ

پس از عبور از دره چین کلاغ،‌وارد یال میشویم. دیگر از آن سرسبزی و زیبایی خبری نیست اما مسیر یال نیز زیبایی خاص خود را دارد. سنگ‌های زیبا،‌ بوته‌های زیبا و آسمان زیبای کوهستان.

آسمان کوه

یکی از خوبی‌های مسیر چین کلاغ، مشاهده آسمان زیبا در طی مسیر و هم‌چنین هرچه به جلو نگاه میکنیم مسیر زیباست، کم پیش می‌آید در چین کلاغ از مسیر خسته بشوید.

چین کلاغ

مسیر انحرافی چین کلاغ

طی مسیر قله یک مسیر انحرافی از سمت چپ وجود دارد که توصیه میکنم افراد مبتدی از آن مسیر عبور نکنند. البته همیشه توصیه کردم که در صورت مبتدی بودن به ارتفاعات بالا نروید و اگر هم رفتید با گروه و افراد حره‌ای صعود داشته باشید.

پوریا گودرزی

در پایان نگارش گزارش،‌ حتما مسیر چین کلاغ را با آمادگی کامل صعود کنید . مسیر زیبایی برای کوهنوردی و استراحت می‌باشد و در صورت داشتن هرگونه سوال از طریق کامنت با من در ارتباط  باشید.