و باز هم کلکچال. زیباترین و جذاب ترین مسیر کوهنوردی در تهران. هیچ کدام از مسیرهای کوهنوردی جذابیت کلکچال را ندارد و بارهای این امر را به هنگام کوهنوردی احساس کرده‌ام که وقتی در حال بالا رفتن از ارتفاعات هستم بیشترین احساس مثبت را از کلکچال میگیرم. البته این به این معنا نیست که بقیه مسیر ها کوهنوردی مشکل دارند،‌اصلا. اما به اصطلاح خودمانی  کلکچال یه چیز دیگس. مسیر پیازچال به کلکچال بسیار زیبا و بی‌نظیر است.

مسیر کلکچال

صعود از پارک جمشیدیه به کلکچال

مسیر صعود به کلکچال از پارک جمشیدیه،‌نظیر ندارد. زیبا،‌جذاب، خوش اب و هوا، آسان،‌قابل تشخیص و مهم‌تر از همه درختکاری‌هایی که انجام شده به جذابیت مسیر می‌افزاید. حدود ساعت ۴:۵۰ صبح بود که ماشی نرا پارک کردم و برای صعود آاده شدم. ساعت ۵:۱۰ ابتدای مسیر بودم و صعودم را آغاز کردم.

تهران از کلکچال

نمای زیبایی از شهر تهران، ساعت ۵:۵۵ به پناهگاه امداد و نجات رسیدم.

هوا بسیار دلچسب بود و تا حدودی فصل پاییز احساس می‌شد. جلوتر برگ زرد درختان خودنمایی می‌کرد. بسیار منظره زیبا بود. نسیم خنکی میوزید و احساس خوبی را به کوهنوردان منتقل می‌کرد.

پاییز کوهستان

بعد از مدت زمان کوتاهی به اردوگاه کلکچال رسیدم. در اردوگاه خیلی توقف نکردم و سریعا به سمت قله حرکت کردم تا آفتاب خیلی قوی نشده بود.

در حین عبور از اردوگاه از میان گله بز عبور کردم که همیشه بسیار جذاب است. به دلیل حاصل‌خیزی کلکچال و پیازچال، گوسفندسراها و دامداری‌های زیادی در این مسیر وجود دارد.

مسیر کلکچال

از شیب شدید گردنه اسپیلت عبور کردم و دوراهی زین اسبی و پیازچال رسیدم. من همیشه مسیر پیازچال را ترجیح میدهم. فوق‌العده زیبا و خوش آب و هوا با چشمه‌ای دائمی که باعث تلطیف هوا می‌شود.

آسمان کوهستان

نمایی از ارتفاعات توچال

صعود از مسیر پیازچال به کلکچال

پیازچال معمولا مسیر سرسبزی دارد که البته امسال زودتر خشک شد. همانوطر که میدانید امسال بارندگی‌ها بسیار کم بود.

مسیر پیازچال

البته هنوز هم آن قسمت‌هایی که در مجاورت آب قرار داشتند کمی سرسبز بودند اما به نسبت پارسال سرسبزی بسیار کم بود.

رسیدن به قله

در حدود ساعت ۸:۳۹ به قله کلکچال رسیدم و کمی استراحت کردم.

پوریا گودرزی

همیشه سعی میکنم با قله‌ها عکس یادگاری بگیرم.

روی قله حدود نیم ساعت الی چهل دقیقه استراحت کردم و مسیر برگشت را از همان پیازچال انتخاب کردم.

برگشت از قله کلکچال از مسیر پیازچال

مسیر پیازچال به کلکچال

برای برگشت مسیر پیازچال را انتخاب کردم دقیقا همان مسیر صعود را برای برگشت انتخاب کردم و در حدود ساعت ۱۲:۳۰ صعود من به اتمام رسید.