بعد از مدت‌ها ترجیح دادم وسط هفته به کوهنوردی بروم. ساعت پنج و نیم صبح تصمیم گرفتم مسیر درکه به پلنگچال را برای اولین بار کوهنوردی کنم. مسیر بسیار جذابی می‌باشد اما توصیه میکنم آخر هفته برای کوهنوردی به آنجا نروید،‌چرا که بسیار شلوغ است و هم‌چنین جای پارک پیدا نمی‌شود.

مسیر درکه به پلنگچال

از درکه به پلنگچال

راستش را بگویم اصلا فکرش را هم نمیکردم که این مسیر انقدر جذاب و زیبا باشد. آب و هوای بسیار دلپذیر و دلچسب مسیر درکه به پلنچال باعث میشد کمتر احساس خستگی کنم. تعداد کمی از کوهنوردان را در مسیر ملاقات میکردم. برعکس روز پنجشنبه که قصد صعود از این مسیر را داشتم و جای سوزن انداختن نبود،‌وسط هفته تعداد معقولی از کوهنوردان در مسیر حضور داشتند.

درکه به پلنگچال

نمای زیبایی از دره مسیر پلنگچال

پس ازعبور از انبوه کافه‌ و رستوران‌های مسیر درکه، بالاخره وارد مسیری شدم که شباهت بیشتری به راه‌های کوهنوردی داشت. میتوان از درکه صعود به قله چین کلاغ داشت اما اینبار قصد رفتن به چین کلاغ را نداشتم و فقط از دور قله را میدیدم و خاطراتمو مرور میکردم. جنگلی وجود دارد در مسیر درکه به پلنچال به اسم جنگل کارا اما حواسم نبود که کسیرش را ببینم و رد شدم و رفتم.

مسیر درکه به پلنگچال

 هرچه از زیبایی مسیر درکه بگویم کم گفته‌ام. با افزایش ارتفاع،‌ زیبایی مسیر دوچندان میشد و به تراکم پوشش گیاهی اضافه میشد. بستر رودخانه درکه پرآب تر و زیباتر میشد. متاسفانه عده‌ای از دوستانی که به درکه قدم میگذارند،‌ مسیر را پر از زباله‌های پلاستیکی و آلودگی کرده‌اند. این را واقعا میگویم که پاین بردن بطری پلاستیکی هیچ زحمتی ندارد و از همه افراد تقاضا دارم این کار را انجام دهند.

مسیر درکه به پلنگچال

برای راحتی مسیر پله‌هایی در طی راه ایجاد شده است

بسیاری از افرادی که در، درکه زندگی میکنند برای حمل و نقل و جابجایی بارها و وسایل از چهارپایانی مثل قاطر استفاده میکنند. دائما این‌ها را می‌دیدم که باعث نشاط محیط کوهستان میشدند.

هرچه به پناهگاه پلنگچال نزدیک میشدم شیب مسیر بیشتر و بیشتر میشد.

مسیر درکه به پلنگچال

نمایی از پناهگاه پلنگچال در سمت راست تصویر مشاهده میکنید.

از نظر من مسیر درکه به پلنگچال،‌ساده‌ترین راه را در بین تمام مسیرها کوهنوردی تهران دارد. شیب ملایم،‌ راه کاملا مشخص و عرض مناسب راه، همه و همه باعث شده است که این مسیر منطقی باشد.

مسیر درکه به پلنگچال

چرا مسیر درکه به پلنگچال تقاضای زیادی دارد؟

همانطور که گفتم، این مسیر بسیار ساده،‌سرسبز،‌زیبا و خوش آب و هوا می‌باشد. وجود کافه‌های متعدد باعث شده مردم برای تفریح و گذراندن وقت به درکه بیاییند.

مسیر درکه به پلنگچال

املت یکی از بهترین تغذیه‌ها برای کوهنوردی سبک می‌باشد

مسیر برگشت

برای برگشت میتوان از کنار پناهگاه پلنگچال به سمت ایستگاه پپنج تله‌کابین توچال حرکت کرد اما من این مسیر را دوست ندارم و ترجیح میدهم از مسیر اصلی برگردم. مسیر اصلی همان دره درکه میباشد که برای رسیدن به پناهگاه پلنگچال طی کردم.

مسیر درکه به پلنگچال

مسیر درکه واقعا زیباست

هنگام برگشت شلوغی مسیر بیشتر شده بود و افراد بیشتری آمده بودند. واقعا جای تعجب داشت مسیر کوهنوردی که وسط هفته کسی باشد. البته بالاتر دلایل اصلی این موضوع را گفتم

پوریا گودرزی

بعد از چندساعت کوهنوردی بالاخره به اول مسیر رسیدم و با نوشیدن کمی دوغ و آب و استراحت به سمت میدان درکه برگشتم و یکی از کوهنوردی‌های باحال من تمام شد.